Experiente in service cu Megane II – rezolvare problema relanti, motivul: Electrovalva Decalor

Experientele pe care le-am avut in ultima perioada la service cu masina m-au determinat sa fac acest articol. Am sa va explic cel putin 2 dintre problemele “misterioase” pe care le-am avut si cum am reusit sa le rezolv, intr-un final.

Experiente in service cu Megane II - rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor ss3Nu v-am spus pana acum, insa sunt “fericitul” posesor al unui Renault Megane 2 Sedan din 2005, cu un motor pe benzina de 1,6l 16v, iar anul acest am clacat la cate probleme am avut cu el si la cati bani a mancat. Pana la urma era de asteptat la ce vechime are si la numarul de km pe care ii detine, ~140000.

Insa chiar si asa, multe dintre problemele pe care le-am avut ar fi fost mai usor de digerat daca nu ma loveam de incompetenta din unele dintre service-urile noastre, care au condus la multi nervi, timp pierdut si mai multi bani cheltuiti. Da, vorbim si despre service-uri agreate/certificate de producator (Renault in acest caz).

Masina este achizitionata de noua si in general am fost multumit de ea, totusi nu va imaginati ca am scapat si nu am trecut si eu prin celebrele probleme intalnite la acest model:
– cuiul defazor;
– bobinele de inductie Sagem pe care a trebuit sa le inlocuiesc (Beru), evident au crapat dupa ce a trecut perioada de garantie;
– deja celebra pamblica de la airbag volan;
– clapeta acceleratie de curatat;
– probleme injector
– sezorul de axe cu came
Sper ca nu am uitat nimic importat.

Recomandari generale:
– Documenteaza-te cat mai bine (forumuri de specialitate) cu privire la problema ta, inainte de a merge in service. Acest lucru te poate ajuta sa afli care ar fi problema la masina, ce presupune reparatie si cam care sunt costurile.
– Foloseste reteaua autorizata de service, insa daca costul este foarte mare fata de ce afli, atunci cand de documentezi, cere si o a doua opinie inainte sa arunci cu banii pe fereastra.
– Nu te zgarcii daca sunt de reparat lucruri vitale care tin de siguranta ta, cum ar fi elementele de directie, franele. Foloseste piese de calitate, chiar daca sunt mai scumpe, viata si sanatatea ta sunt mai importante decat orice iar piesele ieftine si proaste nu au viata lunga si trebuiesc schimbate iar si manopera nu este deloc ieftina.
– Daca nu te pricepi NU incerca sa repari singur masina, risti sa o strici mai rau.

Revenind la cele doua probleme pe care vreau sa le expun astazi, pana la urma tot cu ajutorul unui baiat  priceput de prin service-ul autorizat (NU la Meridian) le-am rezolvat, insa la acesta am ajuns cautand recomandari printre cunostinte. Pana acolo am incercat si cateva service-uri de cartier la care nu va recomand sa va duceti daca nu aveti recomandari foarte bune despre ele.

Simptome:
1. In primul caz masina avea un comportament ca si cum ar fi mers in 3 pistoane, iar motorul tremura si nu avea putere. La rece masina era OK, insa dupa cativa kilometrii situatia se schimba iar martorii de la bord erau ca pomul de Craciun:
         a. se aprindea intermintent martorul de la senzorul de motor
         b. iar dupa un timp acesta ramane aprins permanent insotit de cel de SERVICE (acest comportament era datorat gazelor nearse iar senzorul depista acest lucru)
Vinovatul principal:
injectorul de la cilindrul 1, insa pana sa ajung acolo a trecut ceva timp.

Eu banuiam despre ce este vorba (in nici un caz nu ma gandeam la injector 🙁 ) dar ca sa fiu sigur am inceput sa caut informatii pe forumuri, iar in cele mai multe cazuri problema era generata ori de bujii ori de bobinele de inductie.

Asa ca m-am hotarat sa incerc sa o repar singur. Cum aveam deja pe masina bobine de inductie BERU (chiar daca aveau ceva vechime), bobine care au reputatie buna, mi-am zis hai sa incerc cu inlocuirea de bujii, mai ales ca era cea mai la indemana/ieftina varianta.

M-am oprit la primul magazin de cartier de piese auto si am cerut un set de bujii originale Renault. Vanzatorul mi-a recomandat sa iau unele cu 2 electrozi, chiar daca din fabrica ele au un singur electrod (insa ulterior am aflat ca nu sunt recomandate pentru Megan II). L-am crezut asa ca am luat bujii cu 2 electrozi si le-am inlocuit. Imediat am sesizat o modificare in comportamentul motorului. Era mult mai vanjos (de, erau bujii noi), insa la scurt timp problema a reaparut.

Experiente in service cu Megane II - rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor-bobina-inductie-beru

Experiente in service cu Megane II – rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor-bobina-inductie-beru

Am trecut la urmatorul nivel si am inceput sa testez bobinele de inductie scotand pe rand alimentarea de la acestea, in timp ce motorul era pornit. Daca motorul nu reactiona in momentul in care bobina era scoasa, atunci inseamna ca aceasta nu functiona. Nici asa nu prea am avut succes, pentru ca acestea sunt inseriate doua cate doua si te poate induce in eroare. Ce mai poti face este sa lasi bobina alimentata si sa scoti surubul de fixare pentru a deconecta bobina de la bujie. In acest caz testul este mai bun si-ti poti da seama daca bobina are scanteie sau nu.

Insa pe mine nici acest test nu prea m-a ajutat. Aveam scinteie la toate cele 4 pistoane, insa am simtit o mica diferenta la pistonul 1 (cel din dreptul soferului) insa prea putin ca sa ma determine ca este de la bobina.

Totusi am riscat si am cumparat o bobina noua BERU (120 de lei), mi-am spus ca tot este bine sa am una de rezerva in caz de nevoie.

Dupa ce am incercat si aceasta solutie fara succes, inlocuind pe rand bobina de la fiecare piston cu cea noua, am clacat. Asa ca mi-am facut programare pentru o constatare si un test de calculator. Apropo, pretul pentru o astfel de testare este de 150 de lei.

Am ajuns la un service renumit autorizat Renault din sudul Bucurestiului cu speranta ca voi afla misterul. Au bagat masina in service, iar eu am ramas in sala de asteptare de unde vedeam ce se intampla prin geam, ca la operatiile din Doctor House.

Dupa cum se agita mecanicul care se ocupa de masina, parea ceva “complex”. Deja serialul incepea sa semene cu Las Fierbinti cand Celentano i-a reparat masina lui Rata. A scos bujii, a scos bobine, a pus calculatorul si parea sa nu-si dea seama care este problema. Intr-un final ma cheama sa ma intrebe cate ceva despre masina si sa ma certe de ce am pus bujii cu 2 electrozi. I-am spus ca am pastrat bujiile vechi asa ca le-a pus inapoi pe acestea, evident fara nici rezultat.

Curios l-am intrebat despre testul de calculator si mi-a spus ca eroarea este de “misfire” la cilindrul 1 (nu se face aprinderea) si ca nu-si explica pentru ca bobina si bujiile sunt bune. Am mai stat un pic si i s-a aprins un beculet lui “Celentano”….- Bai esti nebun, bai esti prost?!…o fi de la compresie. S-a dus si a luat trusa de masurat si a inceput sa testeze compresia la fiecare cilindru in parte. Din ce-mi aduc aminte la cilindrul 1 era (9 si ceva), un pic diferita fata de ce a dat la cilindrii 2, 3 si 4 (11 si ceva).

Dupa testare a venit si verdictul lui “Celentano” (la scurt timp mi-am dat seama ca fabula): este de la una sau mai multe supape de la cilindrul 1. Posibil sa fie deformate si sa nu mai inchida bine asa ca trebuie inlocuite, dar ca nu este 100% sigur, iar costul pentru cele 16 supape (pentru ca recomandarea era sa le schimbam pe toate), plus alte piese care intra in procedura, plus manopera ajungea pe la un 4000 de lei.

I-am spus bine, bine dar masina la rece merge ok. De ce se intampla asa la rece. SI de aceasta data “Celentano”  a gasit o explicatie din fizica: contractarea/dilatarea materialelor.

Nu va mai povestesc si de faptul ca am reusit sa smulg o “recomandare” de la mecanic pentru o reparatie in afara service-ului, la cineva la un pret mult mai mic, chiar la jumatate de pret.

Asa ca am plecat, nu inainte de a plati cei 150 de lei pe testare, fix degeaba. Nu aveam de gand sa dau atatia bani sa inlocuiesc supapele. Mi-am spus ca mai bine merg asa cu ea pana crapa de tot.

Intr-un final am primit o recomandare de la o cunostinta care m-a indrumat care un electrician bun, tot dintr-un service autorizat Renault in zona Militari. Mi-am luat inima in dinti si m-am dus, si bine am facut.

Experiente in service cu Megane II - rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor-injector

Experiente in service cu Megane II – rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor-injector

In 2 minute de teste cu acelasi tip de calculator folosit in service-ul din sud, omul mi-a spus care este problema: – Prietene tu ai un injector de la cilindrul 1 defect, iar costul injectorului este undeva pe la 600 de lei.

Mi-a dat si argumente, de aceasta data unele care aveau sens: – Ai scanteie dar nu exista ardere, deci nu vine benzina => injector infundat sau defect.

Cum omul parea ca stie ce face l-am crezut asa ca i-am dat OK-ul pentru reparatie. Costul total a fost la final de 750 de lei cu tot cu manopera si 4 garnituri pe care trebuie sa le inlocuiasca o data ce scotea nu stiu ce capac. Da, ati auzit bine. De la 750 de lei la 4000 este cale lunga. Asa ca am inlocut injectorul iar problema s-a rezolvat.Experiente in service cu Megane II - rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor

2. Al doilea caz s-a intamplat recent. Masina nu statea la relanti fara sa existe la bord martori care sa-mi semnaleze ceva. Deci aici eram in ceata total.

Vinovatul principal: Electrovalva Decalor la pachet cu captorul (senzorul) de la axul cu came.

La inceput se manifesta doar la rece, iar dupa un sfert de ora de condus isi revenea!!! Dupa o luna deja nici dupa cele 15 minute de mers nu-si mai revenea, asa ca am decis sa o duc la service. Cum nu m-am invatat minte, si pentru ca eram grabit sa rezolv problema si sperand ca este totusi ceva simplu pentru orice mecanic cu experienta,  m-am dus la mine in cartier la un service (pe colt la Nitu Vasile) pentru o diagnoza.

Primul mecanic intalnit, “Celentano 2” sau “Fratele lui Celentano”, mi-a spus ca vina o poarta corpul clapeta, fara sa puna testerul. Asa ca am insistat sa puna testerul (cost de 50 de lei), iar rezultatul a fost “sezorul de axe cu came”. Chiar daca a sters eroarea, problema a revenit iar rezultatul testului acelasi, “sezorul de axe cu came”. Deci in nici un caz corpul clapeta (cost care pleaca de la 400 de lei in sus…depinde de producator).

Asa ca am comandat unul (150 de lei) pe care l-am schimbat singur cu o cheie inelara de 10 (se afla langa bobina de inductie de la cilindrul 1), insa surpriza, problema NU s-a rezolvat. Asa ca nu am mai riscat si am apelat la acelasi mecanic din Militari, care m-a rezolvat si cu injectorul. O alta decizie buna.

Experiente in service cu Megane II - rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor-captor-senzor-axul-came

Experiente in service cu Megane II – rezolvare problema relanti, motivul Electrovalva Decalor-captor-senzor-axul-came

Dupa 5 minute de verificari si teste a venit verdictul: intradevar exista eroare de la captorul (senzorul) de la axul cu came, pe care a sters-o si nu a mai revenit avand in vedere ca tocmai o schimbasem. In plus a mai vazut o problema la Electrovalva Decalor (cost reparatie in service ~ 700 lei) si era nedumerit de ce, asa ca a desfacut-o. Acolo a gasit ceva mizerie care bloca pistonasul electrovalvei.

Dupa ce a curatat electrovalva si a montat-o inapoi, masina si-a revenit. Totusi mi-a mentionat faptul ca este posibil sa revina problema pentru ca este posibil sa mai fie mizerie in ulei care sa ajunga la  Electrovalva. Astfel ca urmatoarea recomandare care a venit era legata de un schimb de ulei, pentru a elimina si restul de mizerie. Nu conta, eram in culmea fericirii ca problema s-a rezolvat ieftin.

Problema cu service-urile in acest caz este faptul ca la una din reparatiile efectuate in acest an s-a folosit si silicon pe langa garnitura pentru lipirea capacului de la baia de ulei. Tot un “Celentano” a fost si acolo pentru ca era silicon pus in exces si in interior, iar acesta s-a intarit, a devenit casant si s-a desprins, asa ca a ajuns la pistonasul de la Electrovalva Decalor si l-a blocat. Simptomul in aceasta situatie este ca se pierde presiune de ulei iar masina nu mai sta la relanti.

Au trecut cateva saptamani de cand mi-a curatat Electrovalva si inca nu am schimbat uleiul, asa ca problema a revenit de cateva ori, insa eram pregatit si am rezolvat problema foarte repede. Si pentru a vedea cat de simplu este, am facut si un video tutorial pe care il gasiti mai jos.

In ambele cazuri enumerate mai sus, existau situatii cand masina isi revenea si mergea pentru o buna perioada in parametrii normali, dupa care iar o apuca. Acest lucru m-a bagat un pic in ceata si probabil si pe unii dintre mecanicii pe care i-am consultat.

Se stie faptul ca daca iti repari masina intr-un service autorizat, atat costul manoperei cat si costul pieselor este mult mai mare fata de alte service-uri si/sau de magazine de piese auto. Te poti gandi ca exista o justificare prin faptul ca piesele folosite sunt originale (de calitate), iar experienta si calificarea oamenilor de acolo este mult mai buna, insa nu tot timpul este asa.

Problema nu este neaparat service-ul in sine, cat personalul care este ori dezinteresat, in anumite cazuri este prost calificat, ori rau intentionat. Nu generalizez, sigur sunt foarte multi mecanici seriosi si priceputi, de accea am sa consider ca am fost eu ghinionist in cele mai multe dintre situatii.

O alta recomadare pe care mi-o amintesc dintr-un service autorizat este legata de inlocuirea compresorului de AC care costa ~ 3000 lei. Evident am spus ‘pas’, si i-am rugat doar sa-mi puna freon in instalatie, lucru care a rezolvat problema iar costul a fost de ~150 de lei.

Related Post
poti da sfoara in tara...
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Tumblr
Tumblr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.